W naszym liceum pedagogiem szkolnym jest
mgr LIDIA STฤPNIK.
Pedagog szkolny jest do dyspozycji uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli w nastฤpujฤ
cych terminach:
poniedziaลek |
08:00 - 12:00 |
wtorek |
08:00 - 13:00 |
ลroda |
08:00 - 13:00 |
czwartek |
08:00 - 13:00 |
piฤ
tek |
08:00 - 10:00 |
Pedagog jest dostฤpny rรณwnieลผ na dyลผurze nauczycielskim.
Dyลผur psychologa z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w kaลผdฤ
ostatnia ลrodฤ miesiฤ
ca .
Zapisy u pedagoga.
Drogi Uczniu, uzyskasz pomoc, gdy:
- nie radzisz sobie w nauce,
- nie potrafisz porozumieฤ siฤ z nauczycielami i/lub rรณwieลnikami,
- przeลผywasz stres zwiฤ
zany ze szkoลฤ
i nie tylko,
- masz poczucie ogromnego lฤku, ktรณry towarzyszy Ci przez niemal caลy dzieล,
- nic Ciฤ nie cieszy, masz poczucie smutku i braku chฤci do czegokolwiek,
- dotknฤ
ล Ciฤ osobisty problem i nie wiesz, jak go rozwiฤ
zaฤ,
- nie umiesz pomรณc koledze/koleลผance, ktรณrzy zmagajฤ
siฤ z problemami,
- znajdujesz siฤ w trudnej sytuacji materialnej.
Drogi Rodzicu, uzyskasz pomoc, gdy:
- niepokoi Ciฤ zachowanie dziecka i chcesz o tym porozmawiaฤ,
- masz pytania dotyczฤ
ce wynikรณw w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
- Twoje dziecko potrzebuje wsparcia ze strony szkoลy,
- potrzebujesz informacji na temat instytucji wspomagajฤ
cych rodzinฤ.
Przyjdลบ, porozmawiaj! Moลผesz sobie pomรณc! Ty i Twoje problemy sฤ
dla nas bardzo waลผne!
Czym zajmuje siฤ psycholog- pedagog szkolny?
na podstawie: Rozporzฤ
dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkoลach i placรณwkach
Do zadaล pedagoga naleลผy w szczegรณlnoลci:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniรณw oraz analizowanie przyczyn niepowodzeล szkolnych;
2) okreลlanie form i sposobรณw udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) organizowanie i prowadzenie rรณลผnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli;
4) podejmowanie dziaลaล wychowawczych i profilaktycznych wynikajฤ
cych z programu wychowawczego szkoลy i programu profilaktyki, o ktรณrych mowa w odrฤbnych przepisach, w stosunku do uczniรณw, z udziaลem rodzicรณw i nauczycieli;
5) wspieranie dziaลaล wychowawczych i opiekuลczych nauczycieli, wynikajฤ
cych z programu wychowawczego szkoลy i programu profilaktyki, o ktรณrych mowa w odrฤbnych przepisach;
6) planowanie i koordynowanie zadaล realizowanych przez szkoลฤ na rzecz uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniรณw kierunku ksztaลcenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
7) dziaลanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujฤ
cym siฤ w trudnej sytuacji ลผyciowej.
GARลฤ SPRAWDZONYCH RAD - NOWA SZKOลA!
Zostaลeล przyjฤty. Gratulujฤ!!! Widzisz, ลผe nie byลo to trudne. Najลatwiejsze za Tobฤ
. Teraz za to czeka Ciฤ ciฤลผka praca, inne przyjemnoลci oraz moc wraลผeล. W pierwszym miesiฤ
cu miaลeล duลผo klasรณwek sprawdzajฤ
cych Twoje wiadomoลci. Pozwoliลo to nauczycielom zorientowaฤ siฤ, co juลผ wiesz.
1. Musisz nauczyฤ siฤ uwaลผnego sลuchania i robienia notatek. Wiฤkszoลฤ nauczycieli nie bฤdzie juลผ dyktowaลa. Sam powinieneล wyลapywaฤ rzeczy najwaลผniejsze i zapisywaฤ je, najlepiej czytelnie i w punktach.
2. Bฤdฤ
wymagaฤ od Ciebie wiฤkszej samodzielnoลci i aktywnoลci. Czeka Ciฤ duลผo wiฤcej nauki niลผ w szkole podstawowej.
3. Nie bรณj siฤ pytaฤ, jeลผeli czegoล nie wiesz. Pamiฤtaj, ลผe nie ma gลupich pytaล.
4. Ucz siฤ systematycznie, ลผeby nie narobiฤ zalegลoลci.
5. Tutaj nie zaniลผajฤ
ocen. Nie zaลamuj siฤ niลผszymi ocenami.
6. Picie i palenie nie przysporzy Ci dobrych przyjaลบni. Teraz taki szpan jest tฤpiony. Nie jesteล osobฤ
gorszฤ
od innych, ลผebyล w ten sposรณb musiaล zwracaฤ na siebie uwagฤ.
7. Staraj siฤ nie spรณลบniaฤ na lekcje i bฤ
dลบ kulturalny. Twoje zachowanie w szkole jest tak samo waลผne, jak oceny.
8. Pamiฤtaj, ลผe aktywnoลฤ na poczฤ
tku zapewni Ci spokรณj pod koniec roku.
9. Staraj siฤ nie zwracaฤ na siebie uwagi, noล strรณj czysty, schludny, nie wyzywajฤ
cy.
10. Szanuj siebie, nie daj siฤ poniลผaฤ. O pomoc zwracaj siฤ do wychowawcy lub pedagoga.
11. Zdarza siฤ tak, ลผe stare przyjaลบnie koลczฤ
siฤ w podstawรณwce. Nie zraลผaj siฤ tym, szukaj nowych przyjaciรณล.
12. Dystans miฤdzy Tobฤ
a nauczycielem nie jest taki duลผy, jak Ci siฤ wydaje. Staraj siฤ go zrozumieฤ tak, jak chciaลbyล, ลผeby on zrozumiaล Ciebie.
13. Nie poddawaj siฤ pierwszym niepowodzeniom. Nie bฤ
dลบ pesymistฤ
, myลl
POZYTYWNIE.
JAK BYฤ SKUTECZNYM RODZICEM NASTOLATKA?
Aby byฤ skutecznym rodzicem, nie wystarczy tylko znaฤ siebie. Rรณwnie waลผna jest znajomoลฤ wลasnego dziecka. Rodzice zakลadajฤ
, ลผe ich powierzchowne obserwacje zachowaล swoich synรณw i cรณrek sฤ
rzeczywiลcie prawdziwฤ
informacjฤ
o tym, jakie naprawdฤ sฤ
ich dzieci. Jednak dzieci nie zawsze sฤ
takie, jakie zdajฤ
siฤ byฤ. Gdy nie ma rodzicรณw pobliลผu, mogฤ
zachowywaฤ siฤ zupeลnie inaczej. Majฤ
c koลo siebie rodzicรณw lub innych dorosลych, nastolatki mogฤ
byฤ uprzejme i posลuszne, doprowadzajฤ
c ich do przekonania, ลผe wszystko jest w porzฤ
dku. ลatwowierni rodzice zazwyczaj zbyt pรณลบno odkrywajฤ
, ลผe ich dzieci wciฤ
gnฤลy siฤ w jakieล destrukcyjne dziaลania lub co najmniej zachowujฤ
siฤ niewลaลciwie. I tak dochodzimy do istoty zaufania. Uwaลผamy, ลผe ลผadnemu nastolatkowi nie moลผna ufaฤ w stu procentach. Dlaczego? Nie dlatego, ลผe nastolatki sฤ
z natury nieszczere, czฤsto kลamiฤ
i wprowadzajฤ
w bลฤ
d, lecz dlatego, ลผe sฤ
niedojrzaลe. Mลodzi ludzie ciฤ
gle muszฤ
wybieraฤ pomiฤdzy tym, co sprawia im przyjemnoลฤ, a tym, co jest moลผliwe do zaakceptowania przez rodzicรณw. Niedojrzaลoลฤ oznacza, ลผe w pewnych sytuacjach pragnienia biorฤ
gรณrฤ.
Jeลผeli rodzice powฤ
tpiewajฤ
w uczciwoลฤ swoich dzieci, to nie tylko majฤ
prawo, ale wrฤcz moralny obowiฤ
zek dociekaฤ prawdy. Dobrze zdajemy sobie sprawฤ, ลผe nastolatki potrzebujฤ
prywatnoลci. Czas spฤdzany samotnie i niekontrolowane kontakty z przyjaciรณลmi sฤ
waลผne. Ale sygnaลy ostrzegajฤ
ce o destrukcyjnych zwiฤ
zkach, zbyt wczesnej aktywnoลci seksualnej, nawiฤ
zywaniu stosunkรณw z grupami rรณwieลniczymi znanymi ze zลego zachowania czy teลผ o piciu alkoholu lub zaลผywaniu narkotykรณw trzeba sprawdziฤ. Nastolatek zaangaลผowany w niepoลผฤ
dane dziaลania celowo bฤdzie wprowadzaล w bลฤ
d, zaprzeczaล i ukrywaล takie informacje.
Innym sposobem sprawdzania zachowaล jest kontrolowanie, gdzie nastolatki przebywajฤ
i co robiฤ
. Rodzice nie muszฤ
wierzyฤ, ลผe opieka innych dorosลych nad ich dzieฤmi gwarantuje im dostateczne bezpieczeลstwo. Powinni rutynowo rozmawiaฤ z rodzicami przyjaciรณล swoich dzieci, upewniajฤ
c siฤ, ลผe wartoลci i oczekiwania wyznawane przez tychลผe rodzicรณw sฤ
spรณjne z ich wลasnymi. Rodzice powinni bezwarunkowo kochaฤ swoje dzieci. Kochaฤ niezaleลผnie od tego, czy sฤ
dobre, czy zลe, niedoskonaลe czy wspaniaลe, uczciwe czy nieuczciwe. Ale zaufanie nie moลผe byฤ bezwarunkowe. Zaufanie musi opieraฤ siฤ na odpowiedzialnym i uczciwym zachowaniu. Zaufanie jest rzeczฤ
wzglฤdnฤ
i stopniowalnฤ
. Miลoลฤ powinna byฤ bezwarunkowa. Zaufanie nie.
RODZICOM POLECAM LEKTURY KSIฤลปEK:
1. John S. Leite, J.Kip Parrish โWychowanie skuteczneโ
2. Wanda Papis โลปycie i miลoลฤโ
3. Elลผbieta i Czesลaw Ryszka โDom na skaleโ
4. Maria Braun-Gaลkowska โPsychologia domowaโ
5. Genevieve Hone, Julien Mercure โOni juลผ dorastajฤ
โ
6. Teresa Krรณl, Maria Ryล โWฤdrujฤ
c ku dorosลoลciโ
JAK UNIKAฤ KONFLIKTรW Z RODZICAMI I NIE TYLKO Z RODZICAMI?
-
Dotrzymuj zลoลผonych obietnic.
-
Wypeลniaj swoje obowiฤ
zki.
-
Mรณw prawdฤ.
-
Pracuj nad swoim charakterem.
-
Panuj nad formami wyraลผania gniewu (staraj siฤ zachowywaฤ spokรณj).
-
Zawsze szukaj porozumienia i nie odwracaj siฤ od ludzi proponujฤ
cych Ci dialog - rozmawiaj.
-
Nie ลผaลuj swojego czasu dla innych.
-
Kiedy coล zrobiลeล ลบle lub wyrzฤ
dziลeล komuล krzywdฤ, przyznaj siฤ, przeproล i napraw.
-
Kiedy ktoล wyrzฤ
dziล Ci krzywdฤ, wybaczaj.
-
Nie ulegaj zniechฤceniu, frustracji i poczuciu bezsensu.
-
Nie zniechฤcaj siฤ poczuciem winy z powodu wลasnych niepowodzeล i bลฤdรณw.
-
Nie potฤpiaj ludzi.
-
Miej "zdrowe" poczucie humoru. Naucz siฤ ลผartowaฤ z samego siebie.
PROCEDURA ROZWIฤZYWANIA PROBLEMรW:
1. Zastanรณw siฤ, co jest problemem w danej sytuacji i czy masz wpลyw na zmianฤ.
2. Postaw sobie realne cele. Sposรณb, w jaki stawiamy sobie cele, ma decydujฤ
cy wpลyw na efektywnoลฤ ich realizacji. Formuลuj wiฤc cele pozytywne i mierzalne.
3. Zrรณb plan dziaลania:
4. Oceล skutecznoลฤ dziaลania.