Pedagog szkolny

 

 

W naszym liceum pedagogiem szkolnym jest   mgr LIDIA STฤ˜PNIK.
 
Pedagog szkolny jest do dyspozycji uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli w nastฤ™pujฤ…cych terminach:
 
poniedziaล‚ek 08:00 - 12:00
wtorek 08:00 - 13:00
ล›roda 08:00 - 13:00
czwartek 08:00 - 13:00
piฤ…tek 08:00 - 10:00

 

Pedagog jest dostฤ™pny rรณwnieลผ na dyลผurze nauczycielskim.
 
Dyลผur psychologa z Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w kaลผdฤ… ostatnia ล›rodฤ™ miesiฤ…ca .
Zapisy u pedagoga.
 
Drogi Uczniu, uzyskasz pomoc, gdy:
 
  • nie radzisz sobie w nauce,
 
  • nie potrafisz porozumieฤ‡ siฤ™ z nauczycielami i/lub rรณwieล›nikami,
 
  • przeลผywasz stres zwiฤ…zany ze szkoล‚ฤ… i nie tylko,
 
  • masz poczucie ogromnego lฤ™ku, ktรณry towarzyszy Ci przez niemal caล‚y dzieล„,
 
  • nic Ciฤ™ nie cieszy, masz poczucie smutku i braku chฤ™ci do czegokolwiek,
 
  • dotknฤ…ล‚ Ciฤ™ osobisty problem i nie wiesz, jak go rozwiฤ…zaฤ‡,
 
  • nie umiesz pomรณc koledze/koleลผance, ktรณrzy zmagajฤ… siฤ™ z problemami,
 
  • znajdujesz siฤ™ w trudnej sytuacji materialnej.
 
 
Drogi Rodzicu, uzyskasz pomoc, gdy:
 
  • niepokoi Ciฤ™ zachowanie dziecka i chcesz o tym porozmawiaฤ‡,
 
  • masz pytania dotyczฤ…ce wynikรณw w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
 
  • Twoje dziecko potrzebuje wsparcia ze strony szkoล‚y,
 
  • potrzebujesz informacji na temat instytucji wspomagajฤ…cych rodzinฤ™.
 
Przyjdลบ, porozmawiaj! Moลผesz sobie pomรณc! Ty i Twoje problemy sฤ… dla nas bardzo waลผne!
 
Czym zajmuje siฤ™ psycholog- pedagog szkolny? 
na podstawie: Rozporzฤ…dzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkoล‚ach i placรณwkach
 
Do zadaล„ pedagoga naleลผy w szczegรณlnoล›ci:
 
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniรณw oraz analizowanie przyczyn niepowodzeล„ szkolnych;
 
2) okreล›lanie form i sposobรณw udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
 
3) organizowanie i prowadzenie rรณลผnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli;
 
4) podejmowanie dziaล‚aล„ wychowawczych i profilaktycznych wynikajฤ…cych z programu wychowawczego szkoล‚y i programu profilaktyki, o ktรณrych mowa w odrฤ™bnych przepisach, w stosunku do uczniรณw, z udziaล‚em rodzicรณw i nauczycieli;
 
5) wspieranie dziaล‚aล„ wychowawczych i opiekuล„czych nauczycieli, wynikajฤ…cych z programu wychowawczego szkoล‚y i programu profilaktyki, o ktรณrych mowa w odrฤ™bnych przepisach;
 
6) planowanie i koordynowanie zadaล„ realizowanych przez szkoล‚ฤ™ na rzecz uczniรณw, rodzicรณw i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniรณw kierunku ksztaล‚cenia i zawodu, w przypadku gdy w szkole nie jest zatrudniony doradca zawodowy;
 
7) dziaล‚anie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdujฤ…cym siฤ™ w trudnej sytuacji ลผyciowej.
 
GARลšฤ† SPRAWDZONYCH RAD - NOWA SZKOลA!
 
Zostaล‚eล› przyjฤ™ty. Gratulujฤ™!!! Widzisz, ลผe nie byล‚o to trudne. Najล‚atwiejsze za Tobฤ…. Teraz za to czeka Ciฤ™ ciฤ™ลผka praca, inne przyjemnoล›ci oraz moc wraลผeล„. W pierwszym miesiฤ…cu miaล‚eล› duลผo klasรณwek sprawdzajฤ…cych Twoje wiadomoล›ci. Pozwoliล‚o to nauczycielom zorientowaฤ‡ siฤ™, co juลผ wiesz.
 
1. Musisz nauczyฤ‡ siฤ™ uwaลผnego sล‚uchania i robienia notatek. Wiฤ™kszoล›ฤ‡ nauczycieli nie bฤ™dzie juลผ dyktowaล‚a. Sam powinieneล› wyล‚apywaฤ‡ rzeczy najwaลผniejsze i zapisywaฤ‡ je, najlepiej czytelnie i w punktach.
2. Bฤ™dฤ… wymagaฤ‡ od Ciebie wiฤ™kszej samodzielnoล›ci i aktywnoล›ci. Czeka Ciฤ™ duลผo wiฤ™cej nauki niลผ w szkole podstawowej.
3. Nie bรณj siฤ™ pytaฤ‡, jeลผeli czegoล› nie wiesz. Pamiฤ™taj, ลผe nie ma gล‚upich pytaล„.
4. Ucz siฤ™ systematycznie, ลผeby nie narobiฤ‡ zalegล‚oล›ci.
5. Tutaj nie zaniลผajฤ… ocen. Nie zaล‚amuj siฤ™ niลผszymi ocenami.
6. Picie i palenie nie przysporzy Ci dobrych przyjaลบni. Teraz taki szpan jest tฤ™piony. Nie jesteล› osobฤ… gorszฤ… od innych, ลผebyล› w ten sposรณb musiaล‚ zwracaฤ‡ na siebie uwagฤ™.
7. Staraj siฤ™ nie spรณลบniaฤ‡ na lekcje i bฤ…dลบ kulturalny. Twoje zachowanie w szkole jest tak samo waลผne, jak oceny.
8. Pamiฤ™taj, ลผe aktywnoล›ฤ‡ na poczฤ…tku zapewni Ci spokรณj pod koniec roku.
9. Staraj siฤ™ nie zwracaฤ‡ na siebie uwagi, noล› strรณj czysty, schludny, nie wyzywajฤ…cy.
10. Szanuj siebie, nie daj siฤ™ poniลผaฤ‡. O pomoc zwracaj siฤ™ do wychowawcy lub pedagoga.
11. Zdarza siฤ™ tak, ลผe stare przyjaลบnie koล„czฤ… siฤ™ w podstawรณwce. Nie zraลผaj siฤ™ tym, szukaj nowych przyjaciรณล‚.
12. Dystans miฤ™dzy Tobฤ… a nauczycielem nie jest taki duลผy, jak Ci siฤ™ wydaje. Staraj siฤ™ go zrozumieฤ‡ tak, jak chciaล‚byล›, ลผeby on zrozumiaล‚ Ciebie.
13. Nie poddawaj siฤ™ pierwszym niepowodzeniom. Nie bฤ…dลบ pesymistฤ…, myล›l   POZYTYWNIE.
 
JAK BYฤ† SKUTECZNYM RODZICEM NASTOLATKA?
 
 Aby byฤ‡ skutecznym rodzicem, nie wystarczy tylko znaฤ‡ siebie. Rรณwnie waลผna jest znajomoล›ฤ‡ wล‚asnego dziecka. Rodzice zakล‚adajฤ…, ลผe ich powierzchowne obserwacje zachowaล„ swoich synรณw i cรณrek sฤ… rzeczywiล›cie prawdziwฤ… informacjฤ… o tym, jakie naprawdฤ™ sฤ… ich dzieci. Jednak dzieci nie zawsze sฤ… takie, jakie zdajฤ… siฤ™ byฤ‡. Gdy nie ma rodzicรณw pobliลผu, mogฤ… zachowywaฤ‡ siฤ™ zupeล‚nie inaczej. Majฤ…c koล‚o siebie rodzicรณw lub innych dorosล‚ych, nastolatki mogฤ… byฤ‡ uprzejme i posล‚uszne, doprowadzajฤ…c ich do przekonania, ลผe wszystko jest w porzฤ…dku. ลatwowierni rodzice zazwyczaj zbyt pรณลบno odkrywajฤ…, ลผe ich dzieci wciฤ…gnฤ™ล‚y siฤ™ w jakieล› destrukcyjne dziaล‚ania lub co najmniej zachowujฤ… siฤ™ niewล‚aล›ciwie. I tak dochodzimy do istoty zaufania. Uwaลผamy, ลผe ลผadnemu nastolatkowi nie moลผna ufaฤ‡ w stu procentach. Dlaczego? Nie dlatego, ลผe nastolatki sฤ… z natury nieszczere, czฤ™sto kล‚amiฤ… i wprowadzajฤ… w bล‚ฤ…d, lecz dlatego, ลผe sฤ… niedojrzaล‚e. Mล‚odzi ludzie ciฤ…gle muszฤ… wybieraฤ‡ pomiฤ™dzy tym, co sprawia im przyjemnoล›ฤ‡, a tym, co jest moลผliwe do zaakceptowania przez rodzicรณw. Niedojrzaล‚oล›ฤ‡ oznacza, ลผe w pewnych sytuacjach pragnienia biorฤ… gรณrฤ™.
 Jeลผeli rodzice powฤ…tpiewajฤ… w uczciwoล›ฤ‡ swoich dzieci, to nie tylko majฤ… prawo, ale wrฤ™cz moralny obowiฤ…zek dociekaฤ‡ prawdy. Dobrze zdajemy sobie sprawฤ™, ลผe nastolatki potrzebujฤ… prywatnoล›ci. Czas spฤ™dzany samotnie i niekontrolowane kontakty z przyjaciรณล‚mi sฤ… waลผne. Ale sygnaล‚y ostrzegajฤ…ce o destrukcyjnych zwiฤ…zkach, zbyt wczesnej aktywnoล›ci seksualnej, nawiฤ…zywaniu stosunkรณw z grupami rรณwieล›niczymi znanymi ze zล‚ego zachowania czy teลผ o piciu alkoholu lub zaลผywaniu narkotykรณw trzeba sprawdziฤ‡. Nastolatek zaangaลผowany w niepoลผฤ…dane dziaล‚ania celowo bฤ™dzie wprowadzaล‚ w bล‚ฤ…d, zaprzeczaล‚ i ukrywaล‚ takie informacje.
 Innym sposobem sprawdzania zachowaล„ jest kontrolowanie, gdzie nastolatki przebywajฤ… i co robiฤ…. Rodzice nie muszฤ… wierzyฤ‡, ลผe opieka innych dorosล‚ych nad ich dzieฤ‡mi gwarantuje im dostateczne bezpieczeล„stwo. Powinni rutynowo rozmawiaฤ‡ z rodzicami przyjaciรณล‚ swoich dzieci, upewniajฤ…c siฤ™, ลผe wartoล›ci i oczekiwania wyznawane przez tychลผe rodzicรณw sฤ… spรณjne z ich wล‚asnymi. Rodzice powinni bezwarunkowo kochaฤ‡ swoje dzieci. Kochaฤ‡ niezaleลผnie od tego, czy sฤ… dobre, czy zล‚e, niedoskonaล‚e czy wspaniaล‚e, uczciwe czy nieuczciwe. Ale zaufanie nie moลผe byฤ‡ bezwarunkowe. Zaufanie musi opieraฤ‡ siฤ™ na odpowiedzialnym i uczciwym zachowaniu. Zaufanie jest rzeczฤ… wzglฤ™dnฤ… i stopniowalnฤ…. Miล‚oล›ฤ‡ powinna byฤ‡ bezwarunkowa. Zaufanie nie.
 
RODZICOM POLECAM LEKTURY KSIฤ„ลปEK:
 
1.      John S. Leite, J.Kip Parrish โ€žWychowanie skuteczneโ€
 
2.      Wanda Papis โ€žลปycie i miล‚oล›ฤ‡โ€
 
3.      Elลผbieta i Czesล‚aw Ryszka โ€žDom na skaleโ€
 
4.      Maria Braun-Gaล‚kowska โ€žPsychologia domowaโ€
 
5.      Genevieve Hone, Julien Mercure โ€žOni juลผ dorastajฤ…โ€
 
6.      Teresa Krรณl, Maria Ryล› โ€žWฤ™drujฤ…c ku dorosล‚oล›ciโ€
 
JAK UNIKAฤ† KONFLIKTร“W Z RODZICAMI I NIE TYLKO Z RODZICAMI?
 
  • Dotrzymuj zล‚oลผonych obietnic.

  • Wypeล‚niaj swoje obowiฤ…zki.

  • Mรณw prawdฤ™.

  • Pracuj nad swoim charakterem.

  • Panuj nad formami wyraลผania gniewu (staraj siฤ™ zachowywaฤ‡ spokรณj).

  • Zawsze szukaj porozumienia i nie odwracaj siฤ™ od ludzi proponujฤ…cych Ci dialog - rozmawiaj.

  • Nie ลผaล‚uj swojego czasu dla innych.

  • Kiedy coล› zrobiล‚eล› ลบle lub wyrzฤ…dziล‚eล› komuล› krzywdฤ™, przyznaj siฤ™, przeproล› i napraw.

  • Kiedy ktoล› wyrzฤ…dziล‚ Ci krzywdฤ™, wybaczaj.

  • Nie ulegaj zniechฤ™ceniu, frustracji i poczuciu bezsensu.

  • Nie zniechฤ™caj siฤ™ poczuciem winy z powodu wล‚asnych niepowodzeล„ i bล‚ฤ™dรณw.

  • Nie potฤ™piaj ludzi.

  • Miej "zdrowe" poczucie humoru. Naucz siฤ™ ลผartowaฤ‡ z samego siebie.

 
PROCEDURA ROZWIฤ„ZYWANIA PROBLEMร“W:
 
1. Zastanรณw siฤ™, co jest problemem w danej sytuacji i czy masz wpล‚yw na zmianฤ™.
2. Postaw sobie realne cele. Sposรณb, w jaki stawiamy sobie cele, ma decydujฤ…cy wpล‚yw na efektywnoล›ฤ‡ ich realizacji. Formuล‚uj wiฤ™c cele pozytywne i mierzalne.
3. Zrรณb plan dziaล‚ania:
  • Jakie  umiejฤ™tnoล›ci sฤ… mi potrzebne do osiฤ…gniฤ™cia tego celu?

  • Jakฤ… wiedzฤ… powinienem dysponowaฤ‡?

  • Co moลผe zahamowaฤ‡ postฤ™p?

  • Czy istnieje lepszy sposรณb rozwiฤ…zania postawionych zadaล„?

4. Oceล„ skutecznoล›ฤ‡ dziaล‚ania.

I LICEUM OGร“LNOKSZTAลCฤ„CE

im. WลADYSลAWA BRONIEWSKIEGO

W BEลCHATOWIE

KONTAKT

e-mail: lo1@lo1.pol.pl
strona internetowa: www.lo1.pol.pl
numer telefonu: 44 632 20 10
I LICEUM OGร“LNOKSZTAลCฤ„CE
W BEลCHATOWIE UL. 1 MAJA 6
97-400 BEลCHATร“W
 

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.